Wpływ diety na odporność organizmu, część 1

Prawidłowo skomponowana i dobrze zbilansowana dieta dostarcza odpowiedniej ilości substancji odżywczych i energetycznych. Jej działanie powinno również obejmować wspomaganie odporność organizmu a tym samym chronienie przed zachorowaniem.

Odpowiednia dieta wzmacnia odporność organizmu. Infekcję dopadają nas praktycznie o każdej porze roku. Wszelkie zmiany w temperaturze, wilgotności czy ciśnieniu wpływają na stan kondycji fizycznej jak i psychicznej, a wszystko to wpływa na stabilność układu odpornościowego.

Nie tylko zmiany w pogodzie mają wpływ na funkcjonowanie układu immunologicznego. Bardzo duży wpływ na stan naszego zdrowia ma wysiłek fizyczny. Sport to zdrowie, ale wszystko należy robić z głową.

Mięśnie podczas treningu zużywają glikogen mięśniowy. Glikogen ten stanowi paliwo dla Twoich mięśni, dlatego też należy go odbudować po treningu. Trening powoduje też mikrourazy mięśni, które nie stanowią patologii ale żeby zachować organizm w równowadze, należy dostarczyć białka, uzupełnić utracony glikogen i nie dopuścić do osłabienia mięśniowego i stanów zapalnych. Do tego potrzebna jest odpowiednia dieta a tym samym sprawnie pracujący układ odpornościowy.

Za odporność w naszym organizmie odpowiada układ immunologiczny. Umożliwia on działanie mechanizmu obronnego. Aby zwalczyć trwającą infekcję, trzeba wzmocnić określone obszary w naszym ciele, gdzie produkowane są komórki odpornościowe. Zaliczamy do nich grasicę, śledzionę, węzły chłonne, migdałki, szpik kostny i jelita.

Najwięcej komórek odpornościowych znajduje się w tych rejonach, którędy drobnoustroje chorobotwórcze dostają się do organizmu, m.in. w błonach śluzowych układu pokarmowego. I to właśnie na jelitach powinniśmy skupić się najbardziej, gdyż są najlepszym sojusznikiem w walce z bakteriami i wirusami. Poprzez odpowiednią dietę jesteśmy w stanie wzmocnić naszą odporność i poprawić funkcjonowanie jelita cienkiego.

Diety odchudzające


Sprawnie działający układ odpornościowy to najlepsze zabezpieczenie przed wtargnięciem i rozprzestrzenianiem się w organizmie bakterii, wirusów i grzybów. Dlatego potrzebujemy adekwatnego i zrównoważonego z poziomem potrzeb, z niezbędnymi witaminami i składnikami odżywczymi posiłku a co za tym idzie – diety, która utrzyma właściwe funkcjonowanie systemu immunologicznego.

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

Słowo dieta może przerażać ale jest to mylne spostrzeżenie. Najlepsze są najprostsze rozwiązania. W dobie żywności wysokoprzetworzonej, małe, stopniowe zmiany w codziennych posiłkach stanowią klucz do osiągnięci sukcesu. Modyfikowana żywność jest gwarantem wielu niedoborów zarówno substancji odżywczych, makroskładników oraz bardzo ważnych i cenny dla organizmu człowieka składników bioaktywnych, które działają stymulująco na układ odpornościowy.

Zdrowe jelito, odporny organizm — probiotyki w diecie

Probiotyki zwane inaczej czynnościową żywnością to nic innego jak preparaty lub produkty żywnościowe zawierające hodowle żywych drobnoustrojów, które wywierają korzystny efekt na zdrowie. Głównym zadaniem tych drobnoustrojów jest produkcja kwasu mlekowego. Należą one do rodziny Lactobacillus, Bifidobacterium, oraz do drożdżaków Saccharomyces.

Zdrowe odżywianie

Fizjologicznie, w organizmie człowieka bakterie te bytują w mikroflorze układu pokarmowego. Przylegają one do nabłonka jelita i muszą być odporne na kwas solny, enzymy trawienne i kwasy żółciowe. Układ pokarmowy dorosłego człowieka zawiera około 100 bilionów bakterii nie tylko tych „dobrych” ale również i „złych”. Organizm musi stale kontrolować równowagę pomiędzy bakteriami prozdrowotnymi i tymi, które mogą stanowić potencjalne zagrożenie. Fizjologicznie równowaga jest zachowana.

Sytuacja zmienia się u ludzi, będących pod wpływem stresu, chorych, intensywnie trenujących, często podróżujących lub leczonych antybiotykami. Wtedy równowaga może zostać zachwiana na rzecz bakterii, które mogą wyrządzić szkody w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Fizjologiczni obrońcy naszego organizmu tocząc walkę ze szkodliwymi bakteriami o składniki pokarmowe.

Bakterie probiotyczne produkują kwasy organiczne, które utrudniają przetrwanie bakteriom niekorzystnym. Bakterie probiotyczne niosą ze sobą wiele korzyści: ułatwiają proces trawienia, obniżają poziom cholesterolu, podczas kuracji antybiotykowych chronią naszą mikroflorę jelitową, zwiększają wchłanianie witamin i minerałów, wpływają na układ immunologiczny zwiększając odporność na zakażenia, niektóre szczepy działają przeciwalergicznie i przeciwnowotworowo, maja zdolność syntetyzowania niektórych witamin z grupy B, Wit K, kwasu foliowego.

Intensywny wysiłek fizyczny a spadek odporności

Wysiłek fizyczny stanowi bodziec do indukcji syntezy i uwalniania wielu cytokin - białek wpływających na wzrost, proliferację i pobudzenie komórek biorących udział w odpowiedzi odpornościowej. Wysiłek fizyczny może wywierać działanie przeciwzapalne i immunomodulujące. Regularny, umiarkowany wysiłek fizyczny wywiera efekt przeciwzapalny natomiast pojedynczy epizod intensywnego treningu wiąże się ze wzrostem wydzielania białek ostrej fazy oraz cytokin o działaniu prozapalnym.

Intensywnemu wysiłkowi towarzyszy także hiperwentylacja. Jej bezpośrednie następstwo to naprzemienne ogrzewanie i ochładzania dróg oddechowych. To z kolei prowadzi do wzmożone wydzielanie białek, inicjujących nasiloną migrację leukocytów do dróg oddechowych a tym samym powodując stan zapalny w obrębie układu oddechowego. Intensywny wysiłek fizyczny powoduje przechylenie równowagi Th1/Th2 na korzyść limfocytów Th2. Uwalniane podczas wysiłku kortyzol i adrenalina również przyczyniają się do zanurzenia równowagi TH1/TH2. U osób uprawiających sport wyczynowy zaburzenie równowagi Th1/Th2 może wpływać na podatność infekcji dróg oddechowych.

Suplementy dla sportowców


Nie taki diabeł straszny jak go malują

Nieważne czy jesteś amatorem czy zawodowym sportowcem równowaga pomiędzy treningiem, dietą a odpoczynkiem musi być zachowana. Jeśli równoważnia przechyli się na jedną ze strona może doprowadzić to do dysfunkcji organizmu nie tylko na poziomie immunologicznym ale również i hormonalnym. Wsłuchuj się w swój organizm i rób dla niego to co najlepsze. Zanim sięgniesz po farmakologię w postaci wspomagaczy i suplementów zrób porządek ze swoją dietą. Być może właśnie ta zmiana, doprowadzi Cię do wymarzonego celu.

Jadłospis dla odporności

Reasumując. Do prawidłowego działania układu pokarmowego potrzebne jest odpowiednie stężenie kwasu solnego i zachowany szybki ruchy kosmków jelitowych. Daje nam to gwarancję na prawidłowe wchłanianie wartości odżywczych a tym samym zapewnia prawidłową pracę układu odpornościowego.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Dziś o zajadaniu emocji słów kilka Jak ograniczyć liczbę kalorii w codziennym menu? Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Kremowe lody kokosowe z owocami i nasionami chia Fit lody z czerwonej fasoli Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! Co dzieje się z ciałem, gdy rezygnujemy z posiłku? Piperyna - suplement pomagający schudnąć Dlaczego warto jeść kiełki na diecie? Ptasie mleczko z czerwonej fasoli Jak zacząć? Jak utrzymać efekt diety? Celuj wodą w tłuszcz! Sok z pokrzywy - naturalny detoks Deser wspomagający odchudzanie Niepożądany efekt plateau. Jak go przetrwać? Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym „Jak mogę zrzucić wałeczek tłuszczu na dole brzucha?” Chrom a odchudzanie Makaron bez kalorii? Zdrowe i dietetyczne desery czekoladowe

Popularne w tym tygodniu:

Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Jak omijanie śniadania może zmienić Twoje życie i ciało? Dieta Intermittent Fasting (IF) w teorii i praktyce Proste ciasto z burakami Pij miksturę przez 3 tygodnie. W ten sposób oczyścisz jelita i schudniesz 3 kg Chlorella – multiwitamina natury Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Co podjadać, aby nie przytyć? Przepis na odchudzającą kawę Co pić na szybsze spalanie tłuszczu? Tygodniowy jadłospis Chodakowskiej w ramach przygotowań sylwetki do lata Sassy water – odchudzający napój, który przygotujesz w domu Schudła 10 kilogramów w 5 miesięcy. Metamorfoza Elizy Wydrych-Strzeleckiej, autorki bloga Fashionelka