Czerwona herbata - dobra nie tylko na wspomaganie odchudzania

Czerwona herbata, nie tylko wykazuje właściwości wspomagające odchudzanie, ale również utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Swoje istnienie zawdzięcza przypadkowi. Podczas wielkiej powodzi, zamokły zbiory herbaty. Przeniesiono je więc do górskich jaskiń do wyschnięcia i zapomniano o nich. Znaleziona po latach nie zachęcała do konsumpcji, ale szybko odkryto jej walory odżywcze i prozdrowotne.

Gatunki czerwonej herbaty

Na wstępie warto wspomnieć o rodzajach czerwonej herbaty. Na rynku dostępnych jest kilka odmian herbaty czerwonej. Należą one do herbat półfermentowanych. Powstają głównie w południowo-wschodnich Chinach i na Tajwanie. Odmiana Puszong charakteryzuję się bardzo krótkim procesem fermentacji. Wykorzystywana jest między innymi do produkcji herbat jaśminowych. Pu-Erh, najbardziej popularna, po procesie fermentacji musi jeszcze dojrzewać w odpowiednich warunkach. Najlepsze i najdroższe herbaty leżakują nawet około 60 lat.

Herbata czerwona różni się od innych procesem obróbki. Świeże liście herbaty są suszone, a następnie umieszczane w ciepłych pomieszczeniach i nawilżane od 3 do 6 tygodni. Po procesie fermentacji zostają wysuszone powtórnie. W wyniku procesu podwójnej fermentacji brzegi i koniuszki jej liści zyskują czerwony kolor. Dojrzewa w ciemnych grotach i wraz z upływem czasu nabiera swoich właściwości.

Herbata czerwona zawiera wiele związków aktywnych: alkaloidy, flawonoidy, aminokwasy, wapń, magnez, żelazo, selen, witaminę E.

Właściwości

Kofeina z kawy szybko się wchłania, natychmiastowo pobudza układ krwionośny. Ta w herbacie przyswajana jest znacznie wolniej, ale dłużej pozostaje w organizmie. Wynika to ze sporej ilości polifenoli – garbników, którym herbata zawdzięcza swój smak. Pobudza łagodnie a efekt jest długotrwały.

Zarówno Pu-Erh jak i oolung (zwany czasem ulong) dostarczają organizmowi dużej dawki soli mineralnych, mikro i makroelementów. Działanie moczopędne czerwonej herbaty oczyszcza organizm z powstających produktów przemiany materii, a picie dużych ilości tego napoju gasi pragnienie. Czerwoną herbatę należy pić po posiłku (niesłodzoną). Według United States Department of Agriculture działanie antyoksydacyjne herbaty może być silniejsze niż działanie owoców i warzyw.

Zobacz również: Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną

Wpływ na odchudzanie

Czerwona herbata wspomaga trawienie i spalanie tłuszczu. Ale nie oszukujmy się – samo jej picie nas nie odchudzi. Będzie za to wspaniałym sprzymierzeńcem mądrej diety. Rekomendowane jest picie 5–6 filiżanek czerwonej herbaty dziennie. Pij ją pół godziny po każdym posiłku – wówczas podziała najlepiej. Procesy fermentacyjne zachodzą w czerwonej herbacie krócej niż w czarnej, zawiera ona zatem więcej enzymów i polifenoli.

To właśnie im zawdzięcza wspomagające odchudzanie właściwości. A co bardzo ważne – wpływają na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu. Warto podkreślić, że działania takie jak picie czerwonej herbaty powinny być raczej wspomaganiem całego procesu a nie środkiem na odchudzanie. Podstawa to racjonalne odżywianie i regularna aktywność fizyczna.

Parzenie czerwonej herbaty

Aby napar zachował właściwości, herbatę należy parzyć przez 4–5 minut w porcelanowym czajniczku, w miękkiej wodzie pozbawionej soli wapnia i magnezu. Parzenie około 3 minut powoduje, że teina nie wiąże się z garbnikami, więc napar jest orzeźwiający i pobudzający. Dłuższe parzenie daje napój o działaniu relaksującym. Optymalna temperatura to ok. 80 st. C.

Herbatę można zaparzać kilka razy. Za każdym uzyskujemy napój o innym aromacie i innych właściwościach. Pierwsze parzenie daje napar o intensywnym aromacie działający pobudzająco. Drugi jest bardziej subtelny, o mniej intensywnym aromacie, smaczniejszy i działający relaksująco na nasz organizm.

Herbata czerwona Pu-Erh marki Big-Active

Herbata ta charakteryzuje się głębokim smakiem aromatycznego naparu, który został wzbogacony nutą orzeźwiających cytrusów: grejpfruta lub cytryny. Herbata pochodzi z miasteczka Pu-Erh w chińskiej prowincji Yunnan, od którego wywodzi się nazwa napoju. Głęboki, specyficzny smak, jak i aromat, to efekt uprawiania liści herbaty w wysokich górach Li Xian Tai Qing, gdzie są poddane działaniu lokalnego mikroklimatu, a także długiego czasu przechowywania zbiorów.

Zebrane liście, po wstępnej fermentacji, leżakują nawet 3–4 lata w ciemnym, wilgotnym miejscu. Każde opakowanie herbaty podkreśla pochodzenie produktu, jak również obecność cytrusowych nut, które łagodzą charakterystyczny smak herbaty. Czerwona herbata Big-Active dostępna jest w wersji liściastej oraz w wygodnych torebkach.

Przeciwwskazania do picia czerwonej herbaty

Herbata zmniejsza wchłanianie żelaza oraz poprzez zwiększenie diurezy może powodować "wypłukanie" składników mineralnych z organizmu. Herbat nie warto pić podczas posiłków, zwłaszcza bogatych w składniki mineralne wapń, magnez, żelazo oraz podczas przyjmowania preparatów z tymi składnikami.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Co się stanie, gdy zamienisz cukier na sztuczne słodziki? Jadłospis dzienny dla osób, które chcą „jeść czysto” 5 zdrowych deserów dla fanów słodkiego smaku 6 przepisów na odchudzające sałatki Przepis na kawowe naleśniki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Substancje, których powinniśmy unikać po 30 roku życia Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Przepisy na zdrowe desery bez cukru Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Co się dzieje, gdy pijemy wodę na pusty żołądek? Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Przepis na „witaminowego shota” Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz