Wpływ diety na odporność organizmu, część 2

Zaczniemy już od wyżej wspomnianych probiotyków. Zadbaj żeby w Twojej kuchni znalazły się: jogurt naturalny, kefir i maślanka. Wybierając produkt zwróć uwagę na skład. Jeśli znajdzie się w nim cukier, jego działanie probiotyczne będzie zerowe.

  • Jedz kapustę kiszoną. Fermentuje ona pod wpływem bakterii kwasu mlekowego Lactobacillus plantarum i zawiera dużą dawkę witamin B12, B6 i PP oraz C. W kapuście kiszonej własnej roboty znajdą się bakterie probiotyczne. Te ze sklepu mogą być są konserwowane sorbinianem sodu, a wtedy nie wykazują wyżej wymienionego działania.
  • Stawiaj na ogórki kiszone. Proces kiszenia zwiększa w nich zawartość witamin B2, B3, B6, B12, PP. Działają one dobroczynnie na układ nerwowy, koncentrację, pamięć i problemy ze snem. Bakterie probiotyczne, powstałe podczas kiszenia usuwają toksyny i poprawiają trawienie.
  • Kwas chlebowy, produkowany na drożdżach i bakteriach kwasu mlekowego, identycznie jak kiszonych warzywach naturalnym probiotykiem.
  • Sięgaj po soki z kiszonek. Mają taką samą wartość jak warzywa. Możesz zrobić je sam w domu albo kupić w sklepach, ze zdrową żywnością. Do wyboru masz szeroki asortyment mi. Sok z kiszonej kapusty, buraków, szparagów czy kalafiora.
  • Marynowane owoce i warzywa to również bardzo dobry wybór. Wykazują one takie same właściwości jak kiszonki z uwzględnieniem iż muszą być marynowane w solance, a nie w occie.
  • Kombucha - czyli napój z sfermentowanej czarnej lub zielonej herbaty. Wywodzi się z Dalekiego wschodu i jest pijana przez ludność na co dzień.
  • Tempeh – to nic innego jak soja poddana fermentacji. Zachowuje wszystkie właściwości prozdrowotne, w tym wszystkie aminokwasy, żelazo, wapń, magnez i witamin z grupy B.
  • Kimchi – to potrawa kuchni koreańskiej, która składa się z warzyw i przypraw poddanych fermentacji. Najczęściej znajdziemy w niej kapustę, rzodkiew, imbir i chili. Podobnie jak tempeh dostarcza wapnia, żelaza oraz witaminy A, C, B1 i B2.

Sięgaj po przyprawy

  1. Kurkuma – Działa przeciwzapalnie. Reguluję poziom złego cholesterolu (LDL). Wspomaga procesy trawienne, hamuje powstawanie komórek tłuszczowych w organizmie. Wykazuje właściwości cytotoksycznych, działa toksycznie na komórki rakowe. Pomaga w trawieniu białek a także zapobiega tworzeniu się toksyn w organizmie człowieka.
  2. Imbir – Przyprawa stosowana głównie w kuchni azjatyckiej. Ma wiele pozytywnych właściwości. Ułatwia trawienie dzięki olejkowi zawartemu w kłączu pobudza ślinę i soki żołądkowe, działa żółciopędnie i rozkurczowo, leczy wzdęcia. Przeciwdziała mdłością po narkozie, chemioterapii, w ciąży czy chorobie lokomocyjnej. Zmniejsza zlepianie płytek krwi, chroni przed tworzeniem się zakrzepów. Łagodzi bóle miesiączkowe, leczy przeziębienia i migreny dzięki właściwością przeciwzapalnym. Działa również przeciwobrzękowo, bo zawarty w nim olejek eteryczny działa moczopędnie.
  3. Bazylia – działa przeciwdepresyjnie, wpływa na polepszenie nastroju i pomaga w walce z bezsennością. Ułatwia przyswajanie składników odżywczych z pokarmu a tym samym wpływa na poprawę trawienia. . Pobudza wydzielanie soku żołądkowego. Posiada również właściwości przeciwgorączkowe.
  4. Lubczyk – działa moczopędnie. Posiada właściwości odtruwające i oczyszczające organizm ze szkodliwych produktów przemiany materii. Zwiększa wydzielanie soku żołądkowego oraz pobudza wytwarzanie enzymów trawiennych: pepsyny i pentagastryny.
  5. Tymianek – jest źródłem witamin A, B2, B6, C, kwasu foliowego, beta karotenu oraz potasu, wapnia, fosforu, magnezu i żelaza. Wykazuję działania bakteriobójcze, grzybobójcze, wykrztuśne i przeciwzapalne. Wspomaga trawienie tłustych potraw oraz pobudza wydzielanie soku trawiennego.
  6. Czarnuszka – cechuję się właściwościami antyzapalnymi, antynowotworowymi, antyoksydacyjnymi. Zawiera witaminy A, E, F, B1, B3, B6, biotynę, związki mineralne m.in. cynku, selenu, magnezu, wapnia, żelaza, sodu i potasu
  7. Cynamon – poprawia wrażliwość na insulinę. U chorych na cukrzycę typu 2, dzięki stosowaniu cynamonu w codziennej diecie dochodzi do spadku poziom cukru a tym samym polepsza się samopoczucie. Jest źródłem manganu, błonnika, żelaza i wapnia. Wpływa na poziom złego cholesterolu LDL. Posiada właściwości antygrzybicze, antybakteryjne, antypasożytnicze, antymutagenne i antynowotworowe.
  8. Chlorella – ściana komórkowa chlorelli zawiera sporopolleine, która wiąże nieodwracalnie metale ciężkie oraz toksyczne substancję i wydala na zewnątrz. Chlorella posiada właściwość, związaną z czynnikiem wzrostu chlorelli (chlorella growth factor — CGF). Po spożyciu chlorella przyspiesza tempo regeneracji tkanek np. gojenie się ran.

Naturalne antybiotyki

Antybiotyk to środek stosowany w leczeniu infekcji bakteryjnych i grzybiczych. Zabijają lub hamują wzrost bakterii. Substancje czynne, zawarte w antybiotyku zaburzają proces syntezy ściany komórkowej bakterii oraz wpływają na stopień przepuszczalności błony komórkowej bakterii. Różne rodzaje antybiotyków działają na różne typy bakterii.

Antybiotyki, to niestety jeden z najbardziej przepisanych leków. Źle dobrany i nadużywany prowadzi do opornością na antybiotyki, a także naturalna flora bakteryjna ulega zniszczeniu. Zażycie antybiotyku w każdym przypadku zaburza naturalną florę bakteryjną naszego organizmu. Nawet wtedy, gdy sami nie zauważamy żadnych niepokojących objawów.

Zanim sięgniesz po antybiotyk, zastanów się czy warto. Oczywiście jeśli Twój stan zdrowia tego wymaga i jest to ciężka infekcja bakteryjna, przyjmowanie tego leku jest bezapelacyjne. Warto dbać o swoją odporność i w życiu codziennym tak modulować swoją dietą, żeby dostarczać jej wiele produktów, które działają jak naturalne antybiotykami, które w porównaniu do farmakologii nie zabijają „dobrych” bakterii.

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Chroń swoją odporność

Natura obdarzyła nas wieloma wspaniałymi produktami, które wykazują podobne działanie do antybiotyków a do tego są łatwo dostępne i tanie. Skutecznie niszczą bakterie, grzyby i pierwotniaki, jednak w przeciwieństwie do aptecznych specyfików nie powodują zjawiska antybiotykoodporności.

  • Czosnek – stosowany jest od wieków w leczeniu chorób infekcyjnych. Działa silniej od penicyliny. Jego właściwości lecznicze wynikają ze składu. Zawiera on w sobie pochodne siarkowych, m.in. alliinie, która podczas zgniatania czosnku rozpada się m.in. na silnie zapachowy i bakteriobójczy związek zwany allicyną. Zawiera również ajoene, olejek, który posiada silne działanie podobne do aspiryny z zapobieganiu zlepiania się krwinek czerwonych.
  • Cebula – jest bogata w substancje bakteriobójcze, grzybobójcze i witaminę C, dzięki czemu jest dobra na przeziębienie i poprawia odporność. Swoją skuteczność zawdzięcza substancją lotnym (fitoncydy), które podobnie jak w czosnku uwalniają się podczas krojenia i miażdzenia. Cebula, dzięki wysokiej zawartości potasu (146 mg/100 g) może się przyczynić do obniżenia ciśnienia tętniczego.
  • Miód – zawiera w sobie substancję antybiotyczne, takie nadtlenek wodoru, lizozym, inhibinę i apidycynę. Substancje te, wykazują skuteczność w walce z bakteriami gram-dodatnimi, takimi jak gronkowce i paciorkowce. Zawiera duże ilości mikroelementów: potas, chlor, fosfor, magnez, wapń, żelazo, molibden, mangan i kobalt oraz witamin: A, B1, B2, B6, B12, C, kwas foliowy, pantotenowy i biotynę. Duże znaczenie ma zawartość inhibiny, dlatego warto sięgać po miody spadziowe, z drzew szpilkowych, lipowe i grykowe z pasiek położonych powyżej 1000 m n.p.m.
  • Imbir – zawiera bylinę, która wykazuje podobne działanie do aspiryny. Wykazano, że przyprawa ta zwalcza takie patogeny, jak Salmonella, Listeria czy Campylobacter, które odpowiadają za zatrucia pokarmowe, zapalenia żołądka czy jelit. Zwiera w sobie zingiberol — składnika olejku eterycznego oraz substancje żywicowe m.in. gingerol i zinferon, które m.in. ułatwiają trawienie, leczą przeziębienia i łagodzą bóle migrenowe.
  • Ekstrakt z pestek grejpfruta – bogaty w bioflawonoidy i witaminę C. Badania pokazują, że wyciąg z pestek grejpfruta potrafi zwalczyć ponad 800 różnych szczepów wirusów i bakterii, 100 szczepów grzybów oraz sporą liczbę pasożytów.
  • Chrzan - jest on silnie bakteriobójczy i grzybobójczy, pobudza system odpornościowy organizmu. Ułatwiając trawienie i usprawniając przemianę materii, pobudzi wydzielanie soków żołądkowych. Kluczowym składnikiem chrzanu są glukozynolany. To one odpowiadają za zdrowotne właściwości chrzanu. Wykazuję działanie antynowotworowe a także antybakteryjne, dzięki zawartości substancji takich jak fitoncydy, lizozym i alkohol fenyloetyl, dzięki czemu działa na organizm równie silnie jak syntetyczne antybiotyki. Obróbka termiczna sprawia iż chrzan traci swoje właściwości (głownie witaminę C) i dlatego zaleca się spożywać go na surowo.
  • Żurawina - zawiera dużo błonnika, witamin (B1, B2, B6, C, E, karoten), a także minerałów: sodu, potasu, fosforu, wapnia, magnezu, jodu i żelaza oraz flawonoidy, które pełnią funkcję silnych przeciwutleniaczy. Owoce żurawiny mają działanie antybakteryjne i przeciwgrzybicze.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Zdrowe niskokaloryczne przekąski na zabawę karnawałową Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Niskokaloryczne wegańskie śniadania Bezpieczne odchudzanie Przepisy na nocne owsianki poniżej 400 kalorii Wpływ diety na odporność organizmu, część 1 Co zawierają płatki śniadaniowe? Najgorsze śniadania na diecie odchudzającej Przepisy na zdrowe świąteczne drinki Zdrowe gorące napoje na zimę, które nie mają wpływu na wagę Jak nie stracić formy podczas świąt? Czym jest BMI? Fajnie być na diecie, jak się ma pieniądze? Zdrowie nie musi dużo kosztować DIETA OXY - na czym polega dieta proteinowa? Święta - jak przetrwać, nie przytyć i cieszyć się jedzeniem :) Dieta płynna — zalecane produkty spożywcze Poświąteczny detoks — detoksykujące produkty, dieta płynna Najbardziej i najmniej kaloryczne wigilijne potrawy Diagnozowanie Hashimoto - jakie badania wykonać i jak je interpretować? Metamorfoza Macieja (-30 kg) Planowanie i skrupulatność kluczem do Twojej metamorfozy 8 błędów przez które nie możesz schudnąć. SPRAWDŹ, co ROBISZ ŹLE Wartość odżywcza potraw wigilijnych Jak odchudzić wigilijne menu?

Popularne w tym tygodniu:

Schudła 36 kilogramów w rok! Metamorfoza Mariki Matusiak Najgrubsze kłamstwa i największe mity o odchudzaniu! To zmieni twój punkt widzenia Wpływ diety na odporność organizmu, część 2 10 superfoods i napojów, które redukują cellulit Co gorsze na diecie odchudzającej: alkohol czy słodycze? Najlepsze i najgorsze diety 2017 roku Olejki eteryczne, dzięki którym zrzucisz zbędne kilogramy Przepis na serek homogenizowany light Kaloryczność alkoholi Jaką wodę wybierać? Ziemniaki na diecie – jeść czy nie jeść