12 sposobów na zachowanie umiaru przy świątecznym stole

Jak jeść, aby nie przytyć w czasie świąt i jak zachować umiar przy stole? Oto kilka zasad, które pozwolą na święta z umiarem i gwarantują mile spędzony czas w gronie rodziny i przyjaciół a także czerpanie przyjemność z jedzenia.

Zobacz 2 zdjęcia

supernova.gliwice.pl

1. Delektuj się każdym kęsem

    Delektuj się każdym kęsem — jedz powoli. Święta to czas odpoczynku. Nie ma pośpiechu. Posiłek powinien sprawiać radość. Skuś się na mały kawałek swojej ulubionej potrawy i ciesz się jego smakiem. Jedz jak najwolniej. Dzięki temu organizm będzie mógł spokojnie trawić pokarm. Żuj bardzo dokładnie. Im wolniej będziesz jeść, tym trawienie będzie efektywniejsze. Twój mózg otrzyma sygnał, że jesteś najedzona zanim zdążysz zjeść całą porcję do końca.

    2. Nie siedź cały dzień przy stole – postaw na ruch

      Święta to czas, który jest poświęcony spotkaniom z rodziną i przyjaciółmi. Nie musisz cały dzień siedzieć przy stole. Podczas rozmów nie kontrolujemy ilości pochłanianych posiłków. Weź swoją rodzinę na długi spacer. To znakomita okazja na rozmowę i świąteczne spalanie kalorii.

      3. Nie zapominaj o piciu wody

        Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

        Woda wypełnia żołądek. Pół godziny przed posiłkiem wypij szklankę wody, wówczas nie będziesz sięgać tak często po jedzenie. Warto również wspomnieć o zielonej i czerwonej herbacie, które są sprzymierzeńcem w walce z nadmiernymi kilogramami. Zielona herbata poprawia krążenie i procesy trawienne oraz obniża poziom cholesterolu. Herbata pomaga na problemy żołądkowe i wzdęcia oraz chroni przed skokami cukru we krwi. Czerwona herbata zawiera wysokiej dużą ilość garbników (poliflenoli), które reguluje pracę żołądka i wydzielanie żółci przez trzustkę. To z kolei usprawnia wchłanianie substancji odżywczych z pokarmu. Teina (herbaciana kofeina) zawarta w herbacie przyśpiesza metabolizm tłuszczów.

        4. Jedź małe porcje

          Dzięki temu możesz spróbować każdej potrawy z wielkanocnego stołu. Oczywiście mieszanie dań z różnych grup odżywczych nie jest zalecane ale święta to taki czas, w którym można sobie na to pozwolić.

          5. Gotuj z głową – stosuj zamienniki

            Na rynku jest wiele zamienników tłuszczu i białego cukru. Do ciast wybieraj ksylitol, stewię bądź miód a zamiast oleju słonecznikowego wybierz olej rzepakowy albo kokosowy. Poszukaj alternatywy dla tradycyjnych potraw. W intrenecie roi się od fit przepisów na zdrowe ciasta. Nie musisz rezygnować z tradycji. Takie potrawy pewnie i tak zagoszczą na Twoim stole a Ty możesz zaskoczyć swoich gości dodatkowym daniem na przykład w postaci wegańskiego sernika.

            6. Nie podjadaj

              To zasada, której powinniśmy trzymać się każdego dnia. W końcu każdy z nas zasiądzie do wielkanocnego stołu a tam z pewnością będziemy mieli ogromny wybór jedzenia.

              7. Alkohol tak ale z umiarem

                Wybieraj najmniej kaloryczne trunki — wytrawne wina: białe i czerwone. Jedna lampka wina do obiadu jeszcze nikomu nie zaszkodziła.

                8. Pozwól sobie na małe szaleństwo

                  Zasady zasadami ale jedzenie powinno sprawiać przyjemność. Jeśli masz ochotę na ulubione ciasto to po prostu je zjedź, bez wyrzutów sumienia. Komfort psychiczny też jest ważny.

                  9. Wygląd potrawy i estetyka stołu też mają swoje znaczenie

                    Pięknie udekorowany stół i potrawy będą cieszyły oko. Pamiętamy że nie tylko smak ale również wygląd potraw ma wpływ na to jak i ile jemy. Atmosfera posiłku też wpływa na lepsze trawienie.

                    10. Posiłek spożywaj na siedząco

                      Jedzenie w biegu jeszcze nikomu się nie przysłużyło. Po to są święta by cieszyć się każdą chwilą i zwolnić tempo choć na chwilę. Jedząc w pośpiechu nasz organizm wytwarza dużych ilościach adrenalinę, która zaburza produkcję enzymów trawiennych i zakłóca harmonijną pracę mięśni żołądka oraz jelit. To z kolei powoduję nadmierne wytwarzanie kwasu żołądkowego, który drażni błonę śluzową przełyku i żołądka, a tym samym wywołuje zgagę, wzdęcia oraz zaparcia.

                      11. Wstawaj od stołu z uczuciem niedosytu

                        Żołądek ma ograniczoną pojemność. U dorosłego człowieka jest to 300–500 ml. Przy nadmiernej ilości spożywanych pokarmów, jego ścianki mogą rozciągnąć się od 1,5 do nawet 6 litrów. Ograniczenie w jedzeniu i piciu to klucz w zachowaniu zdrowej sylwetki i dobrego samopoczucia. Mózg potrzebuje 20 minut, żeby odczytać informację żołądka, że jestem już pełny. Skosztuj ulubionych potraw i odczekaj chwilę. Możesz ją wykorzystać na rozmowę albo pomoc w kuchni przy zmywaniu naczyń. Daj czas swojemu organizmowi żeby poczuł się najedzony.

                        12. Rozmawiaj ale w przerwach między posiłkami

                          Święta to czas rodzinny. Wykorzystaj go na rozmowę. Dziel się swoimi odczuciami i wspomnieniami ale w przerwie między połykaniem kęsów. Rozmowy często kończą się dyskomfortem przewodu pokarmowego ponieważ połykamy porcję powietrza, które gromadzi się w żołądku i jelitach, powodując wzdęcia.

                          Podziel się:

                          Przeczytaj także:

                          Także w kategorii Diety i odchudzanie:

                          Bezpieczne odchudzanie Pas wyszczuplający – jak działa? Schudnij bez wysiłku Jak poradzić sobie z podjadaniem? Bezpieczne oszukiwanie na diecie Motywacjo wróć – czyli kilka słów o tym, jak trudno wziąć się w garść Zmniejsz wartość kaloryczną posiłków Błonnik witalny - sprzymierzeniec odchudzania Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym Na czym polega dieta nordycka? 5 objawów, które świadczą o tym, że potrzebujesz detoksu Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Przypraw dietę, czyli jakie przyprawy ułatwiają odchudzanie? Pięć herbat ułatwiających odchudzanie Schudła 20 kilogramów w 10 miesięcy – niezwykła przemiana Kamili Saganowskiej Jak schudnąć czyli temat rzeka Chcesz schudnąć? Pij wodę Zdrowe zmiany zacznij w kuchni Jak zacząć zdrowo jeść? Śniadanie Stres - co jeść i co ćwiczyć? Jak pozbyć się piwnego brzuszka? Dietetyczne owoce Złe nawyki

                          Popularne w tym tygodniu:

                          Schudła 36 kilogramów w rok! Metamorfoza Mariki Matusiak Najgrubsze kłamstwa i największe mity o odchudzaniu! To zmieni twój punkt widzenia Wpływ diety na odporność organizmu, część 2 10 superfoods i napojów, które redukują cellulit Co gorsze na diecie odchudzającej: alkohol czy słodycze? Najlepsze i najgorsze diety 2017 roku Olejki eteryczne, dzięki którym zrzucisz zbędne kilogramy Przepis na serek homogenizowany light Kaloryczność alkoholi Jaką wodę wybierać? Ziemniaki na diecie – jeść czy nie jeść